USA 2015 Mira&Milan Marianne&Jo

Dag 22: New York

VRIJDAG 10 JULI 2015

De laatste volle vakantiedag kon beginnen met vandaag gelukkig zonnig weer tot 29 graden. Omdat er veel op het programma stond, om 6.30 uur opgestaan en om 7.15 uur op zoek gegaan naar en ontbijtje. Al heel snel kwamen we langs een diner. Maar toen we eenmaal zaten bleek al snel dat dit een chiquere diner was.

Money Mouth
Maar goed, we zaten al en met een stevig ontbijt (dat prima smaakte overigens) kwamen we een groot deel van de dag door. Al eerste de metro helemaal naar Brooklyn gepakt en de eerste stop in Brooklyn, in de wijk DUMBO (Down Under the Manhattan Bridge Overpass) uitgestapt. Van hieruit de Brooklyn Bridge opgelopen en terug richting Manhattan gelopen met uitzicht op de Skyline van New York. Waren we in januari 2014 nog vrijwel alleen op de brug door de kou, nu was het (net als de hele stad overigens) een drukte van jewelste met hardlopers, fietsers, en veel toeristen. Maar druk of niet, het bleef een mooie ervaring met geweldig uitzicht. Onder aan de brug waren de wegen op meerdere plaatsen afgezet. Wat bleek, om 11.00 uur begon een huldigings parade van het damesvoetbal elftal van Amerika dat onlangs wereldkampioen was geworden. Omdat wij kaartjes voor de Freedom Tower hadden om 11.30 uur konden we helaas niet kijken. We zagen wel (letterlijk) vele honderden agenten staan overigen, met 8-10 per afgesloten weg. Achteraf wel op TV nog beelden van de parade gezien en bleek er een gigantische toeloop van mensen te zijn geweest die 20!! rijen dik langs de kant stonden. Damesvoetbal is dan ook niet voor niets gigantisch populair in Amerika. Maar goed, zoals gezegd, hadden we op voorhand kaartjes gekocht voor de net geopende Freedom Tower (gebouwd naast het 9/11 Memorial en met 541 meter de hoogste toren van Amerika. Zoals altijd in Amerika in heel wat verschillende wachtrijen gestaan, maar al met al verliep het qua tijd wel goed.

Eenmaal boven op 102e verdieping hadden we een geweldig 360 graden uitzicht op heel New York. We konden ca. 80 km ver kijken en zelfs de hoogte gebouwen leek mee te vallen. Enige nadeel was wel dat alles achter glas was, waardoor foto’s maken of filmen niet geweldig ging. Eenmaal beneden de 2 watervallen die precies op de plek staan van de WTC torens bezocht, maar het Memorial museum niet meer bezocht vanwege de lange wachtrij die er stond. Hierna het financiële district bezocht, met uiteraard de New York Stock Exchange, de bekende ‘ Bull’ en Wallstreet bezocht. Als laatste aan het water een blik geworpen op het Vrijheidsbeeld.

Hierna de metro noordwaarts gepakt in een overvolle metro tot aan Washington Square. Van hieruit naar het noorden gewandeld door de wijk Greenwich met zijn prachtige oude huizen en na een flinke wandeling uitgekomen bij het Flatiron Building. Het driehoekige markante gebouw. Van hieruit weer de metro naar Rockefeller Center gepakt en daar even rustig wat gedronken en rondgelopen. Vervolgens nog St. Patricks Cathedral bezocht (een gigantische kerk, die vreemd genoeg midden tussen allerlei wolkenkrabbers ligt) en na een kleine omweg terug gelopen naar het hotel. Het was inmiddels 17.00 uur geweest en we hadden er al weer zo’n 20 km wandelen op zitten…de voeten kregen dus even rust.

’s Avonds eerst voor het eten de deur uit gegaan en na een lange zoektocht uiteindelijk alle 4 een pizza gegeten en daarna nogmaals (het nu droge) Times Square bezocht. Er was eerder op de avond een presentatie van een pastoor o.i.d. geweest en door de opruimwerkzaamheden moest iedereen nu door de beperkte ruimte lopen, waardoor het nog drukker was. Nog een paar straten rondgedwaald en toen was het echt goed geweest voor vandaag. In het hotel nog een laatste drankje gepakt en het inpakken voor morgen kon langzaamaan beginnen. Morgenochtend eerst nog naar Central Park en daarna gaat de reis terug naar huis.

Hans en Maria.

Goede thuisreis, welkom in het prachtige Partij en.....wat was het geweldig om te smullen van al die heerlijke verhalen!!!