USA 2015 Mira&Milan Marianne&Jo

Dag 3: Chicago naar Mason City

ZONDAG 21 Juni

Om het met een wielerterm te zeggen, vandaag was een ´overgangsetappe´van Chicago naar Mason City. In januari hadden we weliswaar al een vlucht van Chicago naar Minneapolis geboekt, maar al snel kwamen we er achter dat dit flink wat omslachtig gereis met zich mee zou brengen (3x taxi pakken, lange busreis, wachten op beide vliegvelden). Zodoende enige tijd geleden een huurauto geboekt bij Hertz die om de hoek van het appartementencomplex in Union Station gelegen was. Na wederom een top uitgebreid ontbijt bij Yolk stonden we om 9.30 uur bij het filiaal aan de balie. We waren weliswaar 2 uur vroeger dan gepland, maar dat was gelukkig geen probleem. De 7-persoons ´Chevy’ werd snel in orde gemaakt en binnen een paar minuten hadden we de papieren en konden we de auto in de garage ophalen. Het bleek een Chevrolet Traverse te zijn. Het type waar je een trapje bij nodig hebt om het dak te poetsen….Heerlijk hoog zitten dus en alle ruimte., zoals het hoort als je in Amerika op vakantie bent (de auto kan niet groot gezien zijn haha). Het verstellen van de binnenspiegel zorgde er per ongeluk nog voor dat er gebeld werd met de assistentielijn van de auto, maar gelukkig was de rest wel snel duidelijk.

Redelijk soepel zaten we meteen op de juiste weg uit Chicago en konden we ons op maken voor en rit van ruim 600 km waarvan ik eigenlijk verwacht had dat deze saai zou zijn. Happines by an accident (vrij vertaalde vorm van geluk bij een ongeluk), reden we op een gegeven moment verkeerd en besloten we om dan maar helemaal binnendoor te rijden. Hier hebben we geen moment spijt van gehad, want we hebben genoten van een grotendeels geweldige rit door de binnenlanden van eerst de staat Illinois en later de staat Iowa die we na het overbruggen van de rivier de Missisippi binnen reden. Uitgestrekte maïsvelden, honderden mega silo’s en grote en klein (traditionele) schuren tijdens een rit die heuvelop en heuvelaf ging. Een Amerika dat we in de eerdere reizen nog niet gezien hadden en wellicht daarom zo mooi. Ook kwamen we veel ouderwetse dorpjes tegen met prachtige houten huizen en ouderwetse winkelgevels. Bij de eerste stop ook meteen (weer) kennis mogen maken met de uiterst vriendelijke benzineprijzen in Amerika t.o.v. Nederland. Een gallon (=3,8 liter) kostte ons $2,78 (lezersvraag, want kost een liter in € tegen de huidige koers)….Hierna onze mooi auto reis voortgezet dankzij het goede navigatiewerk van Marianne. De laatste 200 km uiteindelijk via de (snellere) interstate gereden en deze was meteen ook minder mooi (zeg maar saai). Wat ook minder mooi was, was de kennismaking met ‘ free smells’. De trouwe lezer van dit verslag heeft het gisteren kunnen lezen wat dit is, maar helaas betrof dit geen free smell bij een restaurant, maar bij de WC van een tankstation…..

Sealed

Tegen 17.30 uur uiteindelijk aangekomen bij het Quality Inn hotel in Mason City. Snel ingecheckt, kamer gecontroleerd (prima) en toen op zoek gegaan naar het avondeten. Na een redelijke zoektocht (zonder kaart of navigatie valt soms toch tegen) uiteindelijk gekozen voor de ‘ Whiskey Creek – Wood fire Grill’. Een perfecte keuze en alle 4 heerlijk gegeten en gedronken in een gezellig restaurantje. Tegen 21.00 uur weer terug bij het hotel en meer dan wat TV kijken, lezen en reisverslag maken zat er niet in. Morgen dan eindelijk de camper ophalen!

Muttie Roos

Wat een fantastische reis tot nu toe. Ik geniet met jullie mee! By the way: volgens mij kost een liter benzine in USA € 0,65. Dus een gallon ca. € 2,50. Klopt dat? Ben zo benieuwd naar de camper! Petje af voor Jo en Marianne wat het lopen betreft. Deze slak....zou dit echt niet kunnen! Dikke kus aan allen.

Miny en Math

Fijn om te lezen dat alles zo perfect verloopt.
Fijne reis verder met de camper en genieten maar.

Lars & Natalia

Leuke update maar we zijn nu wel bardzo nieuwsgierig naar de eerste foto's van de 'RV'. Have a good one!

Davina

Leuk jullie mee te volgen super!!

Jov van Wersch

Dit weekend (27-28 juni) gaan we eens goed zitten om jullie avontuur in ons op te nemen. De foto's lijken wel uit een Amerikaanse glossy vakantiefolder - complimenten! Groeten van jullie volgers uit Oensel.