USA 2015 Mira&Milan Marianne&Jo

Dag 2: Stad Chicago

ZATERDAG 20 JUNI 2015

Veel. Dat is hét woord van deze 2e vakantiedag. We hebben namelijk niet alleen heel veel gezien, maar ook heeeeel veel gelopen. De ´app´ die de afgelegde afstand bij had gehouden kwam namelijk tot 25 (gelopen) km....en dan hebben we de laatste km-ers op zoek naar het avondeten nog achterwege gelaten. Een terugblik…

Nog voor de wekker om 6.00 uur de kans had om af te gaan hadden we hem al uitgezet. De jetlag had z´n werk gedaan…..toch maar even blijven liggen, want opstaan had geen nut, want we konden toch nergens terecht.. De rest van het thuisfront meteen op de hoogte gebracht van de goed verlopen overtocht naar de USA en na een douchebeurt tegen 7.00 uur een ontbijtje gaan scoren. Vooraf had ik bij de recensies van Airbnb gelezen dat tegenover het appartementencomplex een ontbijt tent zou zitten genaamd Yolk. Dit was het geval en hij was gelukkig net open. We hadden de keuze uit veel en heel veel. Uiteindelijk is Marianne voor het ontbijt met zalm gegaan en de rest voor het All-star Breakfast (voor BIG appetites). Dat hebben we geweten, het was inderdaad BIG,,,,,(met de foto als bewijs) maar ook heel erg lekker en met een goed gevulde maag de dag gestart. Eerst gekeken naar de mogelijkheden om een buspas te pakken, maar dit bleek al snel te lastig (ondanks enkele Amerikanen die ons spontaan weer kwamen vragen of ze ons konden helpen toen ze ons op een kaart zagen kijken) en daarom besloten om ons te voet te verplaatsen. Zo zagen we ook het meeste om ons heen en op de kaart leek alles redelijk op loopafstand (maar dat bleek een relatief begrip, zie 1e alinea…)

Het centrum (genaamd The Loop) van Chicago bleek een mooi onderhouden en aangelegd gebied te zijn, dat door een rivier (Chicago River) doorsneden wordt. Aan beide zijden van de rivier steken de wolkenkrabbers omhoog, waardoor er constant geweldige uitzichten zijn. De camera’s maakten dan ook overuren. Hier doorheen lopen was al een attractie ´an sich´. Na ´The Loop´ via The Magnifient Mile (een chique winkelstraat ) uitgekomen bij het John Hancock Center. Deze wolkenkrabber (op 7 na hoogste van Amerika) van 344 meter heeft een geweldig observatiedek helemaal bovenin. Binnen enkele tellen waren we op de 95e verdieping waar je een uitzicht van 360 graden had over Chicago en Lake Michigan. Fantastisch om te zien en het geld (19 dollar pp) zeker waard. Na een klein uur verder gegaan en een kijkje genomen bij het naastgelegen gebouw waarin onder andere het Chicago Sport Museum was gevestigd. Een bezoek aan het museum achterwege gelaten maar wel op de foto gegaan met een beeld van Harry Caray, een (blijkbaar) beroemde sportpresentator van de Chicago Cubs. Uit de fotogalerij bleek dat ´tout´bekend Amerika met dit beeld op de foto is gegaan waaronder de huidige president Obama én de vorige president Bush. Vreemd genoeg kwamen ze mij niet vragen of ze deze foto mochten ophangen….Mira had zichzelf (en ons) nog getrakteerd op een zak pecan-caramel popcorn (heerlijk!) en daarna richting de pier gelopen, waar we eerst even wat foto´s hadden gemaakt op het strand van Lake Michigan. Heel apart zo´n zandstrand vlak naast de vele wolkenkrabbers.

Het was inmiddels rond het middaguur en Chicago bleek uitgelopen, want het was een mierenhoop op en rond de grote lange pier, waar de (toeristen)boten aan en af voeren en de talloze (vr)eettentjes goede zaken deden. Nadat de voeten even rust hadden gekregen op een terras langs het water op weg gegaan naar het Milleniumpark.

Dit park maakt deel uit van het Grant Park tussen het stadscentrum en het Michiganmeer. De intentie was om het park voor de millenniumwisseling klaar te hebben. Dat lukte echter niet onder andere door geldgebrek en vertragingen tijdens de bouw waardoor het uiteindelijk in 2004 geopend is. Maar wat een geweldig park. Heel modern, met loopbrug, (speel)tuinen, openluchttheater en natuurlijk de beroemde Cloud Gate. Een groot spiegelend kunstwerk dat er uitziet als een boon van 10 meter hoog. Ook hier een mierenhoop van vele honderden (zo niet duizenden) mensen die allemaal een ´selfie´ wilden maken via het kunstwerk. Uiteraard konden wij dan ook niet achter blijven…..

De laatste ´attractie´was de Buckingham fontein die beroemd is geworden doordat deze te zien was in de begintune van ´Married with Children´met Al Bundy. Vanwege een grote kunstbraderie en een festival in het immense park nog moeten omlopen, maar uiteindelijk de fontein gevonden. Wat ook hier (net als op vele andere plekken in het park) opviel waren de vele groepen met bruid en/of bruidegom (of sweet sixteen of iets anders) die allemaal in vol ornaat uitgedost overal foto´s kwamen maken. Een op zichzelf staande attractie die dan ook flink wat bekijks trok. Het was inmiddels 16.00 uur en de km begonnen langzamerhand te tellen. We besloten om tot het eind van het park te lopen en aan de waterkant de watertaxi te pakken. Deze bracht ons naar de pier en vervolgens via de rivier door het centrum tot bij Union Station (op enkele straten van ons appartement). Een prachtige boottocht om de dag mee af te sluiten.

Bij Union Station (Centraal Station) meteen naar de indrukwekkende stationshal gaan kijken (zeker net zo mooi als het beroemde Grand Central in New York) en daarna naar het appartement om even op te frissen. De dag uiteindelijk afgesloten met een heerlijke hamburger in een verder leeg restaurant, maar dat lag gelukkig niet aan het restaurant. Vreemd genoeg waren vele restaurants in dit gedeelte van Chicago leeg of gesloten op zaterdagavond. De enige reden die wij konden bedenken is dat ze het voornamelijk van de werknemers moeten hebben die doordeweeks meteen na hun werk komen eten, maar nu op zaterdag thuis eten…..We zullen het nooit weten….Ook nog een apart neon bord zien ophangen waarop stond ´free smells´. Op internet gekeken en het bleek een reclamestunt te zijn dat men in de winkel gratis geuren van het lekkere eten kan krijgen….

Eenmaal terug in het appartement gingen de lampjes al redelijk snel uit en tegen 22.00 lagen de meeste op 1 oor. Een geweldige dag in een geweldige stad. Morgen de huurauto ophalen en op naar Mason City!