USA 2015 Mira&Milan Marianne&Jo

Dag 6: Badlands naar Gillette

24 JUNI 2015

We hebben er weer een lange dag na een korte nacht opzitten. Vannacht was er flinke storm met onweer, dus vanaf 4.00 uur was het gedaan met de nachtrust. Na de gebruikelijke rituelen rond 8.30 uur weggereden. Als eerste Badlands NP uitgereden over een 150 km lange (geweldige) route. Ongelofelijke vergezichten die helaas met een pen (of in dit geval toetsenbord) helaas niet te beschrijven zijn. Vervolgens weer gaan tanken en even naar de Walmart. Ondanks het feit dat de winkel net zo groot is als ons hele dorp hadden ze niet de ontbrekende drukverdeler, niet hetzelfde exemplaar barbecue en zelfs geen los rooster…daarom het geld maar teruggevraagd. We komen nog wel een Walmart tegen.

Hierna koers gezet naar de ‘Black Hills’ met als eerste stop Mount Rushmore National Monument. Tussen 1927 en oktober 1941 hebben zo'n 400 arbeiders onder leiding van Gutzon Borglum de 18 meter hoge busten van de presidenten George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln uitgehakt. Het symboliseert de eerste 150 jaar van de geschiedenis van de Verenigde Staten. Hoewel je de rotsen van afstand kan zien, moet je toch de parkeerplaats op, omdat er langs de weg (vrijwel) geen plek is om te stoppen. Een auto of RV kost $11,- ongeacht het aantal inzittenden. Het was gigantisch druk en we hadden het er al over hoe dit in het echte hoogseizoen moet zijn. Na een tijdje gelopen en gekeken te hebben (met bijbehorende kiekjes) terug naar de camper gegaan om verder door te rijden naar Custer SP (State Park). Het liefst zouden we via de route die door verschillende rotstunnels gaat rijden, maar het zou op centimeters aankomen of we daar wel/niet door heen zouden passen. Om geen risico te lopen, daarom maar een stukje omgereden. Hier en daar met ons bakbeest nog flink moeten opletten bij afdalingen tot 15%.....

Aangekomen bij Custer State Park voor $15,- toegang voor een jaar gekocht… (het is geen nationaal park en daarom is de America The Beautiful pas niet geldig). Vervolgens de 18 mijl (29 km) lange Wildlife Loop Road in het zuidoosten van het park gereden. Meteen in het begin een flinke groep bizons gezien en onderweg nog enkele (soort) van antilopes, ezels en enkele prairiedogs gezien.

De laatste bezienswaardigheid was Crazy Horse Memorial. Het Crazy Horse Memorial is het grootste sculptuur ooit door mensen gemaakt. Het beeld stelt de belangrijke indianenleider Crazy Horse voor, zittend op een paard. Op dit moment is alleen nog het gezicht van Crazy Horse helemaal klaar, aan zijn torso, zijn armen en het paard wordt nog volop gewerkt. Vanwege de omvang en de beperkte financiële middelen is de bouw van Crazy Horse Memorial een bijzonder tijdrovend project; de eerste werkzaamheden zijn gestart in 1948 en het zal naar verwachting nog vele tientallen jaren duren voordat het beeld af is.

In tegenstelling tot Mount Rushmore kan je het beeld van veraf goed zien en ook stoppen om foto’s te maken. We hadden weliswaar besloten om toch dichterbij te gaan kijken, maar eenmaal bij de ingang bleek de entree $28,- te zijn. Dat vonden we wat veel van het goede, omdat we het toch al gezien hadden en daarom besloten om om te draaien. Het oorspronkelijke plan om in Custer te overnachten hebben we gewijzigd en in plaats daarvan zijn we nog 150 km doorgereden naar Gillette (niet bepaald ‘ the best a man can get’), omdat morgen, de langste reisdag (600 km), zo iets korter zou worden. De camping in Gillette ligt midden in de stad en is niet bepaald een aanrader. Maar het alternatief was nog minder (er zijn maar 2 campings) en het is slechts voor een nachtje. Morgen gaat de reis verder naar Cody!.

Oh ja, vandaag de 5e staat van deze vakantie bezocht! Na Illinois, Iowa, Minnesota, South-Dakota en aan het eind van deze dag zijn we Wyoming binnengereden.