USA 2015 Mira&Milan Marianne&Jo

Dag 16: Moab naar Page

Zaterdag 4 juli 2015

Na een onrustige nacht met flink wat onweer was de temperatuur vandaag (in het begin van de dag dan) een stuk aangenamer. Vandaag stond een rit van ca. 450 km richting Page op het programma. Weliswaar een lange maar prachtige rit. Alles was vandaag gesloten vanwege 4th of July oftewel Independence Day. We kwamen al snel in aanraking met de eerste festiviteiten, want in het plaatsje Blanding waren we (gelukkig) het laatste voertuig dat nog mocht doorrijden, waarna de politie alle zijwegen afsloot en we in onze achteruitkijkspiegel (ja die hebben we echt!) de eerste paradewagen zagen aankomen. Langs de kanten stond/zat het rijen dik. Groot verschil met bijvoorbeeld carnaval is dat hier dus heel veel mensen zitten en het vol stond met partytenten. Wat ons de laatste dagen al opviel is dat er echt overal gewoon (veel) vuurwerk verkocht mag worden. Zijn er bij ons strikte regels ten aanzien van vuurwerk, hier staan de kraampjes gewoon op de parkeerplaats in de brandende zon.

Na enkele uren kwamen we ter hoogte van het beroemde Monument Valley waar talloze westernfilms zijn opgenomen. Zowel Jo en Marianne (in 2008) als Mira en ik (2007) zijn hier al eens geweest. Het gebied is geen Nationaal Park, maar van de Indianen, in dit geval de Navajo. Je betaalt dan ook apart $20,- per auto. Net als de vorige keren was het uitzicht wederom geweldig. De vorige keer hebben Mira en ik met de huurauto de 17 mijl lange route in het gebied gereden dat zorgde voor enkele hachelijke momenten destijds. Maar met de camper was dat toch geen optie en met een veel te dure indianentour meegaan was voor ons ook geen optie. Na een lunch op de parkeerplek in Monument Valley verder gegaan richting Page. De verschillende bezienswaardigheden (Antelope Canyon, Glen Canyon dam) hoefden we niet meer te zien, omdat we deze de vorige keer al gezien hadden. Onze camping hadden we geboekt aan Lake Powell. Een kunstmatig meer op de grens van Utah en Arizona. Onze camping lag aan het meer en de grens van Arizona (onze 9e staat deze vakantie!) en Utah lag letterlijk dwars door de camping op 50 meter van onze plek.

Na een bezoekje aan het meer lekker gegeten en toen het donker was in de verte boven Page de vuurwerkshow gekeken en zo kwam een einde aan de dag waarin Tom Dumoulin helaas niet de gele trui heeft gewonnen in de Tour de France….Als goedmaker morgen op weg naar een wereldwonder, de Grand Canyon!

Lars i Nitalia

Hoe is Independence day bevallen?