USA 2015 Mira&Milan Marianne&Jo

Dag 13: Salt Lake City

Woensdag 1 juli 2015

Omdat het drukke verkeer in het centrum van Salt Lake City en vooral het parkeren nogal eens lastig zou kunnen zijn er vandaag voor gekozen om met de bus te reizen. Aan het eind van de straat vertrok een bus richting centrum waar we voor $6,25 een dagkaart voor het openbaar vervoer kochten. Eenmaal aangekomen eerst wat informatie opgehaald bij het Tourist Office en toen als eerste naar Gateway gelopen. Waar naast een shoppingmall (waar de winkels overigens nog niet open waren om 9.30 uur) het Olympic Legacy Plaza gelegen was. Dit was naast de namen van alle vrijwilligers op de muren, en het logo groot op de grond voornamelijk een ode aan de vele sponsoren die met een bord vereeuwigd zijn op de muur. Hierna verder (met de tram) naar Temple Square. Wellicht de grootste toeristische ´attractie´. Op dit plein zijn alle gebouwen van de mormonen (niet te verwarren met hormonen…) te bezoeken (je wordt zelfs aangespoord om dit te doen) op de grote kerk na waar veel privé diensten worden gehouden. In het Memorial building is deze kerk wel in het klein nagebouwd met filmpjes van de (indrukwekkende) binnenkant. Mormonen staan voornamelijk bekend om het feit dat ze in polygamie geloven (voor de man dan), of zoals Jo het mooi verwoord´veelwijverij´, hoewel hier sinds 1956 geen sprake meer van is. Tijdens het bezoek aan de verschillende gebouwen werden we doorlopend aangesproken door een van de vele ´zusters´ in de leeftijd tot ongeveer 25 jaar (in totaal zijn er 200 actief op Temple Square) die vrijwillig mensen informeren over het mormonisme, maar in ons geval ook gewoon vaak wilden weten waar we vandaan kwamen en welke taal (of talen) we spreken. Elke zuster (die gedurende 18 maanden ergens in de wereld vrijwilligerswerk moet doen) had een naamplaatje met de vlag van het land van herkomst. Op deze manier kon men zien welke zuster informatie in de eigen taal kon geven. Wij namen genoegen met het Engels, maar ze waren al bezig om te bellen of een Nederlandse zou kunnen komen…

Hierna voor genealoog Jo (niet te verwarren met gynaecoloog…) in de Family History Library gaan kijken of ze hem nog konden helpen aan extra informatie over zijn onderzoek naar de stamboom van de familie Frissen, maar na lang zoeken was een foto in ouderwetse sfeer die ter plekke van ons werd gemaakt (zie foto´s) het meest concrete resultaat. Vervolgens naar Capitol Hill gelopen (en hills die hebben ze hier, net als in San Francisco heuvels in het centrum tot 17%!) en een foto van dit gebouw gemaakt, dat veel weg heeft van het gebouw in Washington.

Hierna was het tijd voor een pauze en ditmaal gekozen om iets te eten bij Jimmy John´s. Een keten in Amerika (van het eerdere bord in Chicago met de tekst Free Smells) en hier een heerlijke sandwich gegeten en een paar grote bekers frisdrank gedronken, want de temperatuur was de 40 graden weer gepasseerd. Aansluitend in het schitterende City Creek Center (winkelcentrum) lekker koel wat tijd doorgebracht zonder uitbundige aankopen.

Als afsluiting op weg gegaan naar Heritage Park ´This is the Place´, dat ons in de ochtend door een fanatieke politieagent werd aangeraden om te bezoeken. Het duurde even voordat we dit via bus en lopend hadden bereikt en bij aankomst bleek het geen echt park te zijn, maar een soort van attractiepark waarin bezoekers een kijkje krijgen hoe het leven in Utah uitzag bij de komst van de Mormomen in 1847 tot 1896. Enige probleem was het feit dat het park om 17.00 uur dicht ging en wij om 16.30 uur arriveerden…..kaartjes kopen had dus geen zin meer. Daar kwam nog bij dat de bus terug uiteindelijk een uur op zich liet wachten, waardoor we om 19.00 uur pas weer terug waren in het appartement. Het was een lange maar prima dag geweest in een (achteraf) mooie stad. Morgen gaat de reis verder naar Moab om vervolgens de 2 naastgelegen natuurparken te bezoeken.