USA 2015 Mira&Milan Marianne&Jo

Dag 10: Yellowstone National Park - Grant Village

ZONDAG 28 JUNI 2015

Na een prima nacht en de vaste rituelen rond 8.30 uur weg gereden om de westkant van Yellowstone te bezoeken die bekend staat om zijn geisers, borrelende modderpoelen en gekleurde heet water bronnen (zie vooral de foto’s!!). In Yellowstone bevinden zich 2/3 van alle geisers op de wereld, dus dat moest goed komen. Eerst kwamen we weer langs Mammoth Hot Springs waar de grote herten (heten hier Elk) op de gevoelige plaat zijn vastgelegd. Dat ging vrij eenvoudig, omdat ze midden in het dorpje voor een gebouw in het gras lagen. De ranger riep via de megafoon van zijn auto wel nog om dat men op minimaal 30 feet afstand moest blijven. Helaas gisteren geen (Yogi) beer gezien, maar wie weet ging dat vandaag toch nog lukken. Hierna doorgereden naar de eerste halte, Norris Geyser Basin. Dit was onze eerste kennismaking met geyser en warm water bronnen (Hot Springs) en wat voor een kennismaking! Ook hier kon je via houten vlonders door het gebied lopen en de geisers zien die stoom bliezen, azuurblauwe bronnen en (helaas) ook genieten van de rotte eieren lucht. Hierna door en helaas bleek dat enkele plekken niet toegankelijk waren voor RV’s en dat we op 1 locatie geen parkeerplek voor onze RV konden vinden. Het was erg druk deze zondag en net als in de rest van de wereld ook hier veel (lastige) Chinezen. De volgende stop betrof Midway Geyser Basin (waar we gelukkig net een parkeerplekje kregen) met de grootste bron van het park ‘ Grand Prismatic’. Een geweldig grote donkerblauwe bron met een goudkleurige rand die je via de vlonders (boardwalk) kon bekijken.

De volgende stop was de meeste bekende plek van het park, Old Faithful. Genaamd naar de geiser (de oude betrouwbare) die gemiddeld om de 90 minuten uitbarst en waarvan mooi staat aangegeven hoe laat de uitbarsting steeds wordt verwacht. Bij aankomst op het gigantische parkeerterrein ,waar we nog net een plekje konden vinden, zagen we in de verte dat er net een uitbarsting was geweest. En inderdaad, de volgende uitbarsting werd 1,5 uur later verwacht. Dit gaf ons de tijd om het visitor center te bezoeken, een korte film te bekijken en ook hier een wandeling langs de overige vele poelen, geisers en bronnen te maken. Om 14.38 uur werd de volgende uitbarsting verwacht en er stonden er letterlijk duizenden mensen naast elkaar een paar rijden dik om dit te aanschouwen. Rond 14.40 uur was het dan zo ver en spoot het water (naar onze schatting) ca. 20 meter omhoog en duurde de eruptie enkele minuten. Geweldig om mee te maken en begrijpelijk dat zo veel mensen dit willen zien.

Als afsluiting nog de laatste locatie bezocht aan/langs Lake Yellowstone. Na zo een dag merk je al snel dat je verwend raakt, al bleef het allemaal bijzonder. Zeker de kraters/warm water bronnen die in het meer te zien waren.

Hierna door naar de camping van vandaag, gelegen in Grant. Net als in Canyon Village een camping van Xanterra (de organisatie die meerdere campings in het park uitbaat). Ook deze camping had geen stroom/water aansluiting, maar tot 20.00 uur mocht de generator gebruikt worden, dus douchen en eten maken was geen probleem. De plek was erg lastig bereikbaar tussen de bomen en moest achteruit ingeparkeerd worden, maar het paste gelukkig net. Ook hier geen wifi dus ‘ verplicht’ aangewezen op een boek en een kaartje leggen, waarna er wederom een eind kwam aan een geweldig mooie dag in een schitterend natuurpark.