USA 2015 Mira&Milan Marianne&Jo

Dag 8: Cody naar Canyon in Yellowstone NP

VRIJDAG 26 Juni

Pfff, de 8e dag al…tijd gaat veel te snel en wat hebben we al veel gezien. Vandaag stond de rit naar en bezoek aan Yellowstone op het programma. Na een volgende tankbeurt (hadden inmiddels ruim 1.800 km met de camper gereden en 487 liter getankt…) en enkele boodschappen richting Yellowstone gegaan. Een rit van ca. 200 km slechts. Als eerste vlak buiten Cody gestopt bij de Buffalo Bill Dam. Vergelijkbaar met de dam die we bij onze eerdere Amerika reis in Page (Glen Canyon Dam) zagen, maar dan veel mooier gelegen tussen de rotsen. Hierna een geweldige route gereden over een mooie pas en langs Yellowstone Lake. Hier ook meteen gestopt op 1,5 meter van het water en net als gisteren met een prachtig uitzicht vanuit de camper rechtstreeks op het water geluncht in de camper. Vervolgens begon allereerst het spotten van dieren en het duurde niet lang voordat er vlak voor ons enkele gigantische bizons de weg overstaken. Niet dat we ze hadden kunnen missen, want links en rechts stond het vol met auto’s langs de kant. Later bleek dat er op vele plaatsen bizons liepen en kwamen we ook nog grote herten tegen. Daarna eerste de upper Fall (waterval) gaan bekijken en dit was al geweldig mooi. Even verderop vervolgens een wandeling helemaal naar beneden moeten maken (en terug) van 1,2 km lang, maar absoluut de moeite waard. Wat een geweldig uitzicht op de kloof (genoemd de Grand Canyon of the Yellowstone) en je staat letterlijk met je neus bovenop de plek waar het water naar beneden raast. Ontzettend indrukwekkend om te zien.

Hierna naar onze camping gereden die midden in het park ligt. Gelukkig hadden we deze ruim op tijd geboekt want deze was inmiddels vol. Na uitgebreide informatie over do’s en don’ts m.b.t. beren en eten hebben wij ons plekje opgezocht. Midden in het bos een mooie (pull through) plek (dat wil zeggen dat je niet hoeft te draaien met je camper maar kan doorrijden) gekregen en de avond met een lekkere barbecue ingeluid. Omdat er geen stroom/water aanwezig is en om 20.00 uur de generator uit moet tijdig gedoucht en daarna nog ouderwets een potje gekaart. Dan nog wat overige informatie:

Voor de liefhebbers van cijfers hebben we nog wat informatie over de camper opgezocht. Hij heeft een 6,8 liter motor, een benzinetank voor 220 liter en het gewicht waar we nu mee rijden is rond de 7.000 (!!!) kg. In Amerika is pas vanaf 10.000 kg een speciaal (vrachtwagen)rijbewijs nodig, terwijl de camper wel op een vrachtwagenchassis is gemaakt.

Waar wij overigens onze camper heel speciaal en met name groot vinden, worden we op de campings en onderweg gewoon weer met beide beentjes op aarde gezet, want er rijden volop campers van het type touringcar….. Zelfs de caravans hier, die voornamelijk worden voortgetrokken door pick-ups zijn vaak een meter of 10 lang en makkelijk 4 meter hoog.