USA 2015 Mira&Milan Marianne&Jo

Dag 5: Salem naar Badlands

23 juni 2015

Biejoetiefoel! Dat is het woord dat is blijven hangen aan het eind van de dag. Begonnen om 7.00 uur (we waren voor de 1e keer eens niet vóór de wekker wakker) na een prima nachtrust in ons nederige stulpje met een heerlijke zelfgemaakt ontbijtje. Tegen 9.00 uur vertrokken met als eerste stop tanken…..het nadeel van het rijden met een formaatje vrachtauto is dat je het verbruik er ook bij krijgt. Het (bij)tanken!! bestond uit 38 gallon waar we ongeveer 500 km mee gereden hebben. De trouwe lezers weten dat ze de rekensom hoe hoog het verbruik (1 liter op ….km) zelf mogen maken….Maar goed, wie mooi wil rijden moet (financiële) pijn lijden is een bekend spreekwoord…..hierna ging de rit verder richting Badlands. De eerste 250 km waren vooral heel erg saai te noemen, maar daarna werd het gelukkig beter. Uitgestrekte (heuvelachtige) graslanden die bekend zijn geworden door de films Dances With Wolves van Kevin Costner. Na zo´n 450 km kwamen we uiteindelijk aan bij Badlands NP waar we meteen de American the Beautiful pas kochten ($80 per auto) die meteen toegang geeft tot alle andere Nationale Parken deze vakantie. De Lakota Indianen noemden dit gebied “mako sica”, en de vroege Franse pioniers gaven het de naam “les mauvaises terres à traverser”; beide benamingen betekenen bad lands (slecht land). De voornaamste blikvanger is The Wall, een smalle, grillig gevormde rotsketen met een lengte van ongeveer 100 kilometer. De rotsen zijn opgebouwd uit verschillend gekleurde, horizontale lagen; de onderste lagen zijn ongeveer 70 miljoen jaar oud, de bovenste lagen zijn ongeveer 30 miljoen jaar geleden ontstaan. De bizarre vormen van de rotsen zijn voornamelijk veroorzaakt door watererosie. Via ´the loop´ (de meest gereden route) van ca. 40 km door het park heen zijn we gestopt bij de vele uitkijkpunten en de het ene uitkijkpunt was nog mooier dan het andere. Andere rotsformaties, gigantische vergezichten, aparte kleuren….je kunt het moeilijk beschrijven en de fototoestellen en camera’s maakten dan ook weer overuren.

Na een paar uur kwamen we aan het eind van de loop en besloten we op zoek te gaan naar een geschikte overnachtingplaats. De eerste camping had nog slechts 1 (moeilijk bereikbare plek) vrij, maar de 2e camping 1 mile verderop, had nog voldoende ruimte waar we een prima plekje mochten uitzoeken. Het menu bestond o.a. uit…..barbecueworstjes! De dames hadden na enige tijd de Walmart barbecue in elkaar gezet, maar helaas ontbrak er 1 (vitaal) onderdeel in het bouwpakket. Gelukkig hadden ze op de camping kolen en had elke campingplek een ‘ barbecuepit’ dus op de ouderwetse manier toch nog een heerlijk maaltje kunnen maken op een fantastische locatie met uitzicht op de rotsen van Badlands. Morgen gaat de reis verder naar Custer State Park met onder andere een bezoek aan Mount Rushmore en Crazy Horse Memorial.

P.s. Aangezien we een interactief reisverslag bijhouden, kunnen we ook voldoen aan verzoekplaatjes, daarom bij de foto’s nu ook foto’s van de binnenkant van de RV.